Voorwaarden voor een goede contentstrategie
In het blog Agrimarketing in Coronatijd hebben we aangegeven dat het belangrijk is om jouw doelgroep in aanraking te laten komen met jouw unieke verhaal. Dit is anders dan we gewend zijn, want vaak zijn we binnen de agrarische sector nog sterk gefocust op het tonen van onze producten. Productmarketing prefereert nog boven contentmarketing, getuige de inspanning die menigeen doet om bijvoorbeeld op de meeste beurzen aanwezig te zijn.
Als we kijken naar de totstandkoming van jouw unieke verhaal, dan zijn er wel een aantal punten die je niet moet onderschatten. In deze blog nemen wij je mee in die elementen waarmee je rekening moet houden als je werkt aan jouw contentstrategie.
8 elementen van een contentstragie
#1 DNA
In eerste instantie is het belangrijk goed te kijken naar jouw eigen organisatie en/of merk. Wie ben je eigenlijk? Waar sta je voor als organisatie? Waar wil je naartoe als organisatie? Wat zijn je belangrijkste drijfveren? Wat onderscheid je van andere aanbieders? Al deze vragen dragen bij aan hetgeen je wilt uitstralen richting jouw doelgroep. Je wilt immers graag dat jouw doelgroep het juiste beeld van je krijgt.
#2 Doelstelling
Vervolgens is het belangrijk te bepalen wat jouw doelstellingen zijn. Wat wil je bereiken met je marketinginspanningen? Wil je de naamsbekendheid van jouw merk of product/dienst vergroten? Wil je leads verzamelen voor de verkooporganisatie? Wil je meer bezoekers op jouw website hebben? Of wil je juist dat bestaande klanten zich gaan opstellen als ambassadeur voor jouw product of dienst? Jouw doelstellingen staan aan de basis van de vervolgstappen die je zet.
#3 Beschrijven van de doelgroep
Natuurlijk ligt deze stap zeer voor de hand. Je kent je doelgroep natuurlijk als geen ander. Je verkoopt je producten en/of diensten immers al een tijdje. Maar wees eens eerlijk: ken je de doelgroep echt? Ken je de problemen van je doelgroep? Weet je waar ze in de praktijk mee zitten? Weet je hoe ze zich oriënteren en met wie ze allemaal praten? Ben je bekend met hun behoeften en koopmotieven? Wat weten ze al van jouw producten en/of diensten? Zijn er eigenlijk nog andere mensen betrokken in het aankoopproces? Om het maximale resultaat te bereiken zul je alle ‘buyer persona’s’ in kaart moeten brengen.
#4 Waardepropositie Canvas
Om de behoeften van jouw ‘buyer persona’s’ in kaart te brengen, maken wij meestal gebruik van het Waarde Propositie Canvas. Het canvas is een schematische weergave van wat jouw doelgroep wil en wat jij hen aanbiedt. Het model brengt enerzijds in kaart wat de ‘jobs to be done’ zijn en wat de pijn-en winstpunten zijn, anderzijds kan het model in kaart brengen welke ‘pijnstillers’ en ‘winstmakers’ jouw product en/of dienst bieden. De ervaring leert ons dat dit model een goede bijdrage kan leveren aan het vinden van jouw unieke verhaal!
#5 Jouw unieke verhaal
Uiteindelijk komen alle eerdergenoemde elementen bij elkaar in jouw unieke verhaal. Dit verhaal moet ervoor zorgen dat jouw doelgroep jou gaat zien als autoriteit binnen jouw domein, bijvoorbeeld grondbewerking, zaaien, oogsten, voeding, melken, et cetera. Als je jouw unieke verhaal (lees; boodschap) hebt bepaald, dan dient deze als basis voor de rest van jouw contentstrategie.
6# Contentcreatie
Jouw unieke verhaal is bepaald. Nu breekt de fase aan dat moeten worden nagedacht over de content die ervoor gaat zorgen dat je jouw doelgroep gaat bereiken, boeien en binden. Vaak wordt het 3H-model van Google gebruikt om te zorgen voor de nodige structuur. In deze fase is het belangrijk de juiste vorm te vinden waarin jouw verhaal het beste kan worden verpakt (bijv. tekst, beeld, audio of video).
7# Contentdistributie
Vervolgens komt de fase waarin de distributie van jouw content een belangrijke rol gaat spelen. Op welke plaatsen en op welke momenten is jouw doelgroep actief? Voldoen je eigen kanalen (bijvoorbeeld: website)? Ben je goed vindbaar via Google? Of heb je nog platformen van derden (bijvoorbeeld: uitgevers of groothandels) nodig en zo ja welke? Al met al is een gericht distributieplan voor jouw content een onmisbare schakel in het succes van jouw contentstrategie.
#8 Contentkalender
Een goede contentstrategie kan niet zonder een goede contentkalender. Jouw verhaal wordt in de praktijk namelijk opgeknipt in delen (thema’s) en elk deel kent weer zijn eigen verhalen (lees artikelen). Een contentkalender, waarin je vastlegt op welke momenten welke content wordt gepubliceerd, biedt uitkomst. Bedenk in deze fase ook alvast wie jouw content gaat maken. Kennis, competenties en de juiste tone-of-voice zijn de sleutel tot succes. De contentkalender biedt houvast en ondersteunt jou in de uitvoering van je contentstrategie.
Zoals je ziet, komt er veel kijken bij het opzetten van een goede contentstrategie. Van stilstaan bij jouw eigen DNA tot aan het invullen van de contentkalender, het is een proces dat je er niet zomaar even bij doet. Je zal echt even voor moeten gaan zitten…
Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.