Voorwaarden voor een goede blog
Een van de meest basale en onmisbare onderdelen van contentmarketing is het contenttype blogpost of blog; een bericht op je website. De meeste blogs worden geschreven voor de awareness fase, met een blog zul je mensen entertainen, informeren, inspireren. Een nieuwe blog kun je plaatsen wanneer jij dat wilt: dagelijks, wekelijks of maandelijks, precies wanneer het jou uitkomt. Een goede blog voldoet wel aan enkele voorwaarden zodat het niet alleen inhoudelijk zijn werk doet, maar ook aan technische aspecten voldoet en helpt aan een goede vindbaarheid op zoekmachines. Veel bezoek op de website zal eerder binnenkomen via een blogpost dan via de homepage.
Een blog schrijven is dan ook niet zomaar even wat teksten bij elkaar tikken en deze op de website plaatsen. Zeker als de blogs onderdeel zijn van een contentstrategie zijn er wel wat voorwaarden. In deze blog gaan we wat dieper in op de voorwaarden van een goede blog.
Een blog over bloggen
Er zijn meerdere voorwaarden die een blog een goede blog maken. Bevat het blog voldoende onderdelen die Google nodig heeft om hoog in de zoekresultaten te komen?
Allereerst, de techniek. Dit is met veel CMS-systemen wel goed ondervangen, maar daarom niet minder belangrijk. Naast techniek zijn er nog structuur en vorm, waarbij structuur ingaat op SEO eisen (zoekmachine) en de vorm ingaat op de inhoud; ondersteunt het blog inhoudelijk de omschreven contentstrategie en doelen. Als het goed gaat, rolt er daarna een inspirerende, informerende of entertainende blog uit voor de lezer die goed vindbaar is, de lezer vasthoudt en hem of haar kennis verschaft en misschien wel overhaalt tot actie.
Techniek, structuur en vorm
Voorwaarde 1 – Keyword
Schrijf je een blog, bedenk dan welk onderwerp je wilt behandelen en zoek hierbij een keyword. Dit keyword gebruik je in de titel en als het even kan in de eerste alinea. Naast het keyword kun je ook nog enkele gerelateerde woorden gebruiken.
Voorwaarde 2 – Tussenkopjes
Natuurlijk heb je een goede titel bij je blog. Maar ook de tussenkopjes zijn belangrijk (hiervoor gebruik je de H1 en H2 heading tags). En gebruik korte alinea’s om de leesbaarheid te bevorderen.
Voorwaarde 3 – Gebruik linkjes
Zorg voor meerdere <a -href>’s (linkjes) in je verhaal. Zowel intern (naar je eigen website) als naar externe websites.
Voorwaarde 4 – Lengte
Hoewel er geen vaste stelregel is gaan we ervan uit dat een blog minimaal 300 tot 500 woorden moet omvatten. Het maximum is onbeperkt, als het maar leesbaar blijft en het liefst één onderwerp aansnijdt. Ga je op meer onderwerpen zitten, overweeg dan een nieuw blog.
Voorwaarde 5 – Gebruik beeld
Een beeld zegt meer dan duizend woorden, het cliché, maar nog steeds waar. Ook bij bloggen zijn mooie beelden belangrijk. En niet alleen het beeld zelf, ook de naamgeving van de images zijn belangrijk. En het beeld is niet alleen een plaatje, maar kan ook een infographic zijn, of video.
Voorwaarde 6 – Call to Action
Een laatste technische voorwaarde voor een goed blog is een call-to-action. Een oproep tot een actie, dit kan zijn het downloaden van een whitepaper, het aanmelden voor de nieuwsbrief of het delen van het blog op sociale media (dat kun je hieronder doen met dit blog).
Voorwaarde 7 – De titel van het blog
Als laatste technische voorwaarde het eerste wat de lezer ziet: de titel van het blog. Deze titel moet de lezer verleiden, maar ook het keyword bevatten en de <TITLE>-tag bevatten.
Bloggen, bloggen, bloggen
De lijst met voorwaarden kun je nog verder uitbreiden, belangrijker is dat je begint met bloggen en op die manier gaat proberen je doelgroep te bereiken en van kennis gaat voorzien. Een website is een organisch geheel dat kan veranderen, net als de voorwaarden voor een goede blog. Maar het blog zal nog lang blijven en met een flink aantal artikelen zal je als autoriteit op een vakgebied kunnen laten zien wat je in huis hebt.
Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.