Op jacht naar een integrale marketingaanpak

In het afgelopen decennium zijn de mogelijkheden om je doelgroep te bereiken enorm toegenomen. Waar vroeger traditionele mediavormen als TV, radio, beurzen, kranten en tijdschriften de belangrijkste dragers waren van je boodschap is met de komst van het internet dat radicaal veranderd. Zoekmachines en social media hebben zich als belangrijke vorm tussen de traditionele vormen genesteld. Om in deze tijd de doelgroep te bereiken moet je rekening houden met al deze (nieuwe) kanalen.

Ook het (media)consumptiegedrag van je doelgroep veranderd. Waar ‘vader‘ met plezier zijn informatie haalde bij verkopers op een beurs of lezend in een magazine, vinden ‘zoon of dochter’ alle informatie (vooral) online. Als marketeer in de agrarische sector moet je rekening houden met beiden. Je hebt vast ervaren dat het vak van ‘marketeer’ de laatste jaren enorm is veranderd. Het is een stuk uitdagender (en leuker ?) geworden.

Gelukkig zien we dat menig marketeer zijn draai in dit nieuwe tijdperk heeft gevonden. Iedereen is zich bewust van de rol van een goede website, online marketing en de inzet van traditionele- en social media. Vaak is een goede website voorhanden, wordt er aandacht besteed aan social media, is men op evenementen te vinden en zorgen persberichten voor de nodige free publicity in de vakmedia. Met een frisse blik op verandering en een houding van ‘niet lullen, maar poetsen’ heeft de marketeer anno 2020 zijn blik verruimd en zijn zaakjes goed voor elkaar.

Maar is dit genoeg voor de komende jaren? Sluit de inzet van al deze kanalen 1-op-1 aan bij de behoefte van de nieuwe generatie? Worden alle kanalen ingezet vanuit een integrale marketingcommunicatie-gedachte? In de praktijk blijkt vaak dat een goede structuur en een integrale aanpak ontbreekt. De kanalen worden vaak – zogenaamd – multichannel ingezet, terwijl een omnichannel aanpak misschien wel beter zou werken. Daarnaast wordt er nog weinig rekening gehouden met de fase van het aankoopproces waarin de potentiële koper zich bevindt.

Een handig model voor het bij elkaar brengen van enerzijds een gefaseerde aanpak en anderzijds het op de juiste wijze inzetten van communicatiemiddelen is al in 1925 ontstaan. Het – bij marketeers – bekende AIDA model kun je hier goed bij gebruiken. Natuurlijk is dit model in de loop der tijd doorontwikkeld en zijn er diverse varianten ontstaan (veelal in de Engelse taal ☹). Google kent het See, Think, Do, Care model en inboundmarketing softwaregigant Hubspot noemde het ‘Attract, Convert, Close en Delight’ alvorens ze het ‘flywheel’ introduceerden.

Bij BatavierenBende gebruiken we het A-C-D-A model. In dit model worden vier belangrijke fases in de klantreis meegenomen: Awareness, Consideration, Decision en Advocacy. Door de marketingcommunicatie inzet af te stemmen op de fases in het aankoopproces bied je jouw doelgroep de handvatten die nodig zijn om – bijvoorbeeld – onbekende standbezoekers of websitebezoekers te converteren naar tevreden klanten / ambassadeurs.

Al met al zijn er verschillende methoden om meer structuur aan te brengen in jouw marketing aanpak. Of je nu kiest voor AIDA, STDC, ACCD of ACDA3, in alle gevallen is er één gemene deler die nergens mag ontbreken; CONTENT.

Vind je het leuk om een keer samen van gedachten te wisselen over een integrale aanpak voor jouw doelgroep? Maak dan gebruik van onze gratis quickscan en boek gerust een uurtje in de agenda.


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?

Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn