Het coronavirus heeft de wereld stilgezet. Vele sectoren worden hard geraakt, waaronder de evenementenbranche. Ook in de groene en agrarische sector, waar beurzen een belangrijk middel zijn om de doelgroep te bereiken en de nodige awareness te creëren, is er nog geen of slechts beperkt zicht op perspectief.
Zakelijke beurzen zullen – op basis van de RIVM richtlijnen – een andere opzet krijgen. Het is nog maar de vraag of grootschalige evenementen met (tien)duizenden bezoekers gehouden kunnen worden. Minister Hugo de Jonge kondigde zelfs aan dat grote evenementen pas weer kunnen plaatsvinden als er een vaccin tegen het coronavirus is ontwikkeld. Optimisten verwachten dat dit eind 2020 al is. Pessimisten verwachten dat het nog wel één tot twee jaar kan duren.
Het ontbreken van evenementen in onze sector is een groot gemis. Hoe kunnen we dit – als marketeers – opvangen? Is er een alternatief? Het is belangrijk dat we ons in eerste instantie verdiepen in de rol die beurzen innemen binnen de ‘customer journey’ van de klant.
ACDA-model
Als we kijken naar het bovenstaande ACDA-model dan zien we dat beurzen in de groene en agrarische sector door de doelgroep vooral worden bezocht voor het ontdekken van nieuwe producten (awareness), het ontmoeten van vertegenwoordigers van fabrikanten en het vergelijken van de nieuwste machines (consideration). Vaak wordt de doelgroep – al dan niet op uitnodiging – met open armen ontvangen op de stands (advocacy). Gezien het grote aantal bezoekers voorziet de beurs zeker in een behoefte en biedt zo’n evenement – voor jou als marketeer – prima mogelijkheden om je doelstellingen (bv: leadgeneratie) te realiseren.
Nu de beurzen (tijdelijk) wegvallen, rijst de vraag hoe je dan toch de doelgroep kunt bereiken? We hebben gezien dat het coronavirus de wereld een enorme digitale impuls heeft gegeven. Van de één op de andere dag werken grote delen van Nederland en België thuis en groeit het gebruik van videobellen als kool, zowel privé als zakelijk. Dit biedt kansen voor marketeers in de groene en agrarische sector.
Mechamarkt.nl
Met in ons achterhoofd de rol van beurzen in de customer journey en de snel digitaliserende samenleving heeft BatavierenBende een nieuw concept ontwikkeld voor machinefabrikanten en -leveranciers in de groene en agrarische sector: MechaMarkt.nl, jouw online live event.
Wil je meer weten over Mechamarkt.nl en ben je benieuwd hoe dit concept kan bijdragen aan jouw marketing doelstellingen kijk dan op de MechaMarkt pagina.