Google Analytics 4 – Wat nu?
Het eind van Google Universal Analytics is in zicht. Op 1 juli 2023 trekt Google de stekker uit het project. Nieuwe data komt niet meer binnen en de data die ermee zijn verzameld blijven nog een half jaar inzichtelijk. En dan? Google heeft de opvolger al klaar staan: Google Analytics 4, oftewel GA4. De marketingwereld staat op zijn kop. Niet meer vertrouwen op sessies, maar gebeurtenissen worden nu heel belangrijk. Wat betekent dit voor de marketeers?
Google Analytics 4 is heel anders dan zijn voorganger Universal Analytics. Een paar veranderingen op een rijtje:
- Gebeurtenissen krijgen de focus
- Zelf rapporten bouwen om inzicht te krijgen
- Cross-platform-gebruikers herkennen, zowel in de app als op de website
- Machine learning voor betere inzichten
- Nieuwe interface
In dit blog gaan we kort in op de voor- en nadelen van GA4 én leggen we uit hoe je ermee aan de slag kunt (moet) gaan.
GA4 instellen
Het is heel belangrijk dat GA4 zo snel mogelijk data gaat verzamelen op jouw website of in jouw app. Misschien heb je dit al gedaan of laten doen. Als dit niet zo is, volgt hier een kort stappenplan:
- In de beheerdersinstellingen van Google Analytics kies je voor ‘Upgraden naar GA4’. Deze installatie-assistent helpt jou perfect op weg.
- Met een druk op de knop maak je een nieuwe GA4 property. Hierin komen al jouw data terecht.
- Je krijgt een nieuwe trackingcode. Deze vind je bij ‘Taginstallatie’, bij de installatie-assistent. Een trackingcode kun je op jouw website op meerdere manieren instellen:
- Google Tag Manager: open de container van jouw website en maak een nieuwe tag aan met het type ‘GA4-configuratie’. Hier hoef je alleen je Metings-ID toe te voegen en te zorgen dat deze tag op alle pagina’s wordt toegevoegd. Verwijder de oude UA-tag (nog) niet. Laat beide analyse-versies naast elkaar data verzamelen voor de beste overgang.
- Handmatig op de website zetten: gebruik de trackingcode onder ‘Algemene sitetag (gtag.js)’. Als je toegang hebt tot de HTML van je website, kun je dit op de website plaatsen. Zo niet, laat je developer dit dan doen.
- Plugin: werk je met WordPress of een andere websitebouwer? Dan zijn er plugins beschikbaar waar je je Metings-ID kunt toevoegen. De plugin zet de code op de juiste plek en je hebt er verder geen omkijken meer naar.
- Controleer de Property-instellingen. Staan de tijdzone en valuta goed?
- AVG-proof instellen: bij Gegevensinstellingen à gegevensverzameling staan de Google-signalen waarschijnlijk aan. Deze moet je even uitzetten. Daarmee voorkom je dat je nieuwe GA4-property onbedoeld advertentiecookies plaatst.
Dit is de basis. Nu komt de data in elk geval binnen en kun je je verder verdiepen in het wel en wee van GA4. Op het wereldwijde web is al erg veel informatie beschikbaar.
Voor- en nadelen van GA4
Met de overgang naar een nieuwe versie van Google Analytics worden al snel de eerste voor- en nadelen duidelijk. Zo staat GA4 nog in de kinderschoenen en gevolg daarvan is dat updates met nieuwe mogelijkheden je om de oren vliegen. Ook de interface heeft al updates gehad. Geleidelijk komt er steeds betere documentatie beschikbaar bij verschillende experts in dit vak. Het heeft niet veel zin om alle beschikbare informatie hier te vermelden. Elke website heeft immers zijn eigen doelen en prioriteiten.
Een aantal nadelen hebben wij al wel ontdekt:
- Bij GA4 is informatie niet direct zichtbaar. Er is wel een realtime rapport, maar om de data te gebruiken, moet je echt 24 uur geduld hebben. Heb je ’s avonds een nieuwsbrief verstuurd en wil je de volgende ochtend kijken wat daarvan de impact is, dan ben je te vroeg. We hopen dat dit in de toekomst verandert.
- Voor de beginnende Google Analytics-gebruiker is het flink zoeken wat wat is en waar je informatie vandaan moet halen. GA4 is veel technischer opgezet. Het kan dan ook geen kwaad om een expert in te schakelen die jou helpt met het instellen en begrijpen van deze nieuwe versie.
- GA4 is nieuw en wordt nog regelmatig uitgebreid. De oude Google Analytics was toch prima? Dat is zeker zo, maar ook die versie had minpunten, vooral op het gebied van privacy. Met de nieuwe Analytics is dat probleem veel minder groot.
- Minder standaard rapporten. Dit kan inderdaad even flink lastig zijn, maar je kunt nu zelf je rapporten bouwen bij ‘Ontdekken’. Het is even oefenen, maar je hebt er zo een mooi rapport uitgehaald.
Dan nu de voordelen!
Natuurlijk heeft GA4 voordelen, anders had Google het niet geïntroduceerd (en daarmee de marketingwereld op zijn kop gezet).
- GA4 kan cross-platforms identificeren. Jouw bezoeker ziet iets op je website en vervolgens gaat hij naar jouw app en bestelt het product. Dit is nu inzichtelijk. Voorheen waren dit twee verschillende gebruikers.
- Slimme insights. GA4 maakt met machine learning prognoses voor jouw web- en appverkeer. Is het bezoek via een bepaald kanaal lager dan verwacht? Dan verschijnt daar een melding van in je dashboard. Je hebt daardoor sneller in de gaten waar verbeteringen mogelijk zijn.
- Aanpasbare rapporten. Heb jij geen app? Dan verwijder je makkelijk dat rapport via de Bibliotheek uit jouw overzicht. Hierdoor kun je jouw GA4 inrichten zoals jij dat wilt.
- Zelf dashboards bouwen. Je kunt de data kiezen die jij wilt. Wil je een rapport over je organische bezoek in combinatie met gebeurtenissen, zonder daarvoor een apart segment aan te maken? Dat is mogelijk! Of wil je weten wat het behoud is van jouw bezoekers per kanaal? Ook daarover zijn uitgebreide rapportages te maken. Gegevens combineren behoort met deze techniek ook tot de mogelijkheden.
- Data-Driven Attributie Model. Je bent misschien bekend met andere attributiemodellen zoals ‘laatste klik’. Dankzij machine learning kan Google Analytics nu nog beter achterhalen welk contactpunt een bijdrage had aan een conversie. Hierdoor kun jij beter sturen!
Natuurlijk zijn er nog meer voor- en nadelen. Duidelijk is dat de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen, dus zet die stap en ga aan de slag! Na 1 juli komt er geen data meer binnen via de oude versie. Schroom niet om hulp te vragen als het niet lukt, niet iedereen is een tech-savvy marketeer en dat is helemaal niet erg. Ook voor de eenmansbedrijven en de contentmarketeer is GA4 erg belangrijk, want het helpt je vooruit in de wereld.