BatavierenBende KennisCafé
Hieronder een verslag van het derde kenniscafé.
Derde KennisCafé onderstreept belang van strategie, content en verandering.
De derde editie van het BatavierenBende KennisCafé zit er weer op. Ondanks versoepelende coronamaatregelen bleek een digitale editie toch de juiste. Met vier presentaties, waaronder gastoptredens van Patrick Severein (LVB) en Tim Bout (Spotler), werd het een inspirerende middag voor marketeers uit de agrarische sector.
BatavierenBende Contentmarketing Canvas
Tijdens de eerste presentatie introduceerde Jean Paul Reparon het BatavierenBende Contentmarketing Canvas. Dit handige model biedt bouwstenen voor de ontwikkeling van een onderscheidende contentstrategie. Jean Paul attendeerde de deelnemers op het belang van het merk-dna (missie, visie, onderscheidend vermogen), de markt (trends, doelgroep, concurrentie) én content als extra waarde binnen de waardepropositie. Daarnaast stond hij stil bij verschillende soorten content (hygiëne, hub en hero) en de wijze waarop deze content kan worden gedistribueerd (paid, owned, earned media). De genoemde bouwstenen in het canvas bieden ondersteuning in het creëren en vertellen van jouw unieke verhaal. De contentkalender zorgt uiteindelijk voor structuur, overzicht en houvast.
Handig:
Videomarketing en videoformats
Na de presentatie van Jean Paul nam Patrick Severein van LVB de deelnemers mee in de wereld van videomarketing en videoformats. Patrick bevestigde de noodzaak van een goede strategie alvorens te starten met het vertellen van een goed verhaal. Hij ging verder in op de onmisbare rol van video binnen contentmarketing. In de praktijk blijkt dat video beter wordt geconsumeerd, beter wordt gewaardeerd en daardoor beter in staat is om de doelstellingen te halen.
Vervolgens liet hij zien dat een goede video niet zonder goed format kan. Formats bieden houvast om in het belang van de kijker keuzes te maken en te zorgen voor herkenning. Aan de hand van enkele sterke formats, waaronder die van De Wereld Draait Door, The Voice, Vattenfall en The Ellen Degeneres Show, liet Patrick zien dat vaste formatelementen (bijvoorbeeld draaiende stoel bij The Voice) niet mogen ontbreken. Tenslotte werden diverse praktische tips gedeeld om zelf met een format aan de slag te gaan. Hierbij bleek al snel dat een goed format ook tijd nodig heeft, distributie niet vergeten mag worden en je het niet redt met middelmaat. Als je investeert in een format, doe het dan goed. Anders is het weggegooid geld.
Handig:
E-mailmarketing binnen de Customer Journey
Na de presentatie van Patrick was het de beurt aan Tim Bout van Spotler. Tim startte zijn presentatie met enkele belangrijke insights uit het B2B Marketing Trendrapport 2020. Tim liet zien dat de aandacht van marketeers in 2020 verschuift van datagedreven content (2018) naar het zoeken van zinvolle en authentieke verbinding met klanten en prospects (2020). Binnen deze context stond Tim uitgebreid stil bij één van de belangrijkste distributiemethoden, e-mail. Hij attendeerde de deelnemers op het belang van bestandsgroei door relevante content, want met een krimp van gemiddeld 22 procent per jaar, kan het bereik van jouw kanaal binnen 5 jaar helemaal weg zijn. Nadat het belang van e-mail duidelijk was, nam Tim de deelnemers mee in de verschillende gradaties van e-mail. Waar menigeen op dit moment vooral gebruikmaakt van bulkmailings wordt er ook al op grote schaal geëxperimenteerd met nieuwsbrieven op maat (segmentatie klantgegevens), zet menig organisatie in op e-mail marketing automation (segmentatie gedrag) en komt ook marketing automation (multichannel) steeds vaker voorbij. Vanuit de trend om zinvolle en authentieke verbinding te maken van prospects en klanten adviseerde Tim om – als je nog gebruikmaakt van bulkmailings – de eerste stappen te zetten op het gebied van gesegmenteerde nieuwsbrieven. Door het creëren van profielen en het koopgedrag te herkennen kun je de relatie met jouw doelgroep opbouwen of verstevigen.
Handig:
Introductie in Marketing Automation
Tenslotte was het de beurt aan Ebo van der Broek van BatavierenBende. Hij gaf een introductie van de mogelijkheden van marketing automation. En Ebo stond stil bij hetgeen marketing automation inhoud en hoe het zich verhoudt tot CRM en e-mailmarketing. Daarbij viel vooral de rol binnen het verkoopproces op. Waar menigeen momenteel nog op een ‘outbound-manier’ te werk gaat, biedt de inzet van marketing automation-software handige tools (bijvoorbeeld: profielverrijking, leadscores en integratie met sociale media) om de markt door middel van ‘inbound marketing’ integraal te benaderen. Hierdoor zorgt ‘marketing’ voor betere leads en zal de efficiency bij ‘verkoop’ toenemen. Verder gaf Ebo een inkijkje in het marketing automation landschap (van Hubspot tot Sharpspring) en vertelde hij dat marketing automation-software inmiddels voor ieders budget beschikbaar is.
Aan de hand van enkele praktijkcases liet hij zien hoe Barack Obama bij zijn herverkiezing (marketing)data succesvol inzette én hoe BatavierenBende de abonnementenwerving van het Vakblad Elite succesvol automatiseerde. Ebo sloot zijn presentatie af met de voordelen van marketing automation en enkele tips en tricks om zelf met marketing automation aan de slag te gaan. Hierbij past wel de opmerking dat marketing automation altijd een middel is én geen doel op zich.
Handig:
Uiteindelijk sloot Jean Paul Reparon het derde BatavierenBende Kenniscafé af met een beknopte samenvatting. Hij attendeerde de deelnemers op de vierde editie op 3 december aanstaande. Het team van BatavierenBende hoopt dat de vierde editie weer op onze Kenniscafé-zolder kan worden gehouden. Deze editie leerde ons echter ook dat een digitale versie, naast een fysieke versie, eigenlijk niet meer mag ontbreken!