Content in de awareness fase
Het maken van content is lastig. Niet alleen moet jouw content de concurrentie aangaan met die van je eigen concurrenten, ook moet je content wedijveren met heel veel andere content. Bedenk wat er dagelijks wordt geproduceerd en de opgave is meteen duidelijk. Belangrijk bij het maken van content is dan ook te bedenken hoe je kan zorgen dat jouw content op het juiste moment bij de (potentiële) klant komt.
In het blog Op jacht naar een integrale marketingaanpak gaan we in op verschillende modellen die kunnen helpen om inzicht te krijgen in de behoefte van de klant. Als je deze behoefte in beeld hebt, kun je jouw content erop aanpassen. Uitgaande van het ACDA-model (Awareness – Consideration – Decision – Advocacy) heeft je klant een andere behoefte in de verschillende fases van zijn oriëntatieproces.
Maar welke content past inhoudelijk en qua vorm het beste bij welke fase? Natuurlijk zijn er contenttypen die voor elke fase gebruikt kunnen worden. Maar sommigen passen beter bij de ene fase dan de andere. Komende weken zullen per fase de meest effectieve contenttypen worden uiteengezet.
Deze keer, content in de awareness fase.
In de eerste fase is het belangrijk om awareness / aandacht te krijgen. Je doelgroep triggeren. Onthoud voor deze fase dat je doelgroep helemaal niet op zoek is naar jouw product of dienst. De awarenessfase draait om inspireren en het verkrijgen van aandacht. Zorg er dus voor dat jouw doelgroep je op de juiste manier leert kennen. Vertel ze welke problemen je kunt oplossen en doe dit op een manier die de aandacht krijgt én zo dat jouw doelgroep er iets aan heeft.
Doel van deze fase:
Zorgen dat je ‘op de radar’ komt van de doelgroep én vice versa! Probeer je content zodanig op te maken dat er een vraag naar meer ontstaat en zodoende meer bezoek op je website / contentplatform.
Relevante termen en woorden in deze fase:
Probleem, optimaliseren, risico’s, verbeteren, voorkomen.
Passende content in deze fase:
Blogartikelen, informatieve video’s, thema-nieuwsbrieven en infographics, checklists, vragenlijsten, trendrapporten, persberichten, etc.
Content tijdens de awarenessfase zet je in op sociale media, printmedia (persberichten en advertenties) en beurzen. En natuurlijk je eigen website / platform.
BatavierenBende Bonus: Claim een domein
Bedenk een thema waarin jouw doelgroep geïnteresseerd is, maar dat niet per se direct gerelateerd is aan het product of de dienst die je aanbiedt. Als aanbieder van melkrobots kun je natuurlijk mooie productvideo’s maken, maar je kunt ook een videoserie maken over bijvoorbeeld zelf kaas maken. Dit betekent dus ook dat je content niet per se op je corporate-website hoeft te staan.
Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.